پیشنهاد سردبیر

در ۷۲ساعت گذشته در شمال سرزمین‌های اشغالی تبادل آتش میان حزب‌الله و اسرائیل تا آنجا بالا رفته که رسانه‌ها از آن به عنوان سنگین‌ترین تبادل آتش میان دو طرف پس از عملیات طوفان‌الاقصی یاد کرده‌اند.

امنیت در شمال، هدف دست‌نیافتنی صهیونیست‌ها

یورونیوز در گزارشی آورده است: حزب‌الله بامداد یکشنبه در کانال تلگرامی خود اعلام کرد در پاسخ به حملات مکرر اسرائیل به لبنان، پایگاه هوایی رمات دیوید رژیم صهیونیستی را با ده‌ها موشک هدف قرار داده است. رگبارهای پی در پی حملات موشکی حزب‌الله به این پایگاه هوایی، عمیق‌ترین حملاتی است که این گروه از زمان آغاز درگیری‌ها از ۷ اکتبر سال گذشته انجام داده است.
برخی رسانه‌ها هم از تعطیلی بندر حیفا پس از این حملات گفته‌اند که نشان از عمق این حملات دارد.
هفته پیش گالانت به‌طور تلویحی خبر از افزایش حملات به لبنان با هدف برگرداندن امنیت به شمال فلسطین اشغالی داده بود. با آغاز فصل مدارس، شهرک‌نشینان آواره فشار زیادی به ارتش اشغالگر آورده‌اند تا بتواند امنیت را به مناطق شمالی فلسطین اشغالی برگرداند. اما اقدام حزب‌الله در افزایش عمق و شدت حملات، این هدف نتانیاهو را هم به رؤیایی دست‌نیافتنی تبدیل کرده است.
حزب‌الله لبنان دو ماه پس از عملیات شناسایی بر فراز پایگاه هوایی «رامات دیوید» دوباره این پایگاه و فرودگاه «رامات دیوید» را هدف قرار داد. در نتیجه این حمله حزب‌الله که صبح دیروز به وقوع پیوست، آژیرهای خطر بدون توقف در ۷۴ شهر و شهرک صهیونیست‌نشین تا عمق ۵۰کیلومتر در سرزمین‌های اشغالی از جنوب حیفا تا شمال کرانه باختری  به صدا درآمد. همچنین آژیرهای هشدار در جولان اشغالی، شهرهای صفد، حیفا، الناصریه و مناطق وسیعی از الجلیل فعال شد.
منابع اسرائیلی از وقوع انفجارهای شدید در بندر حیفا و فرودگاه نظامی رامات‌دیوید خبر دادند.
این حملات کمتر از ۴۸ساعت پس از آن صورت گرفت که اسرائیل در حمله هوایی به لبنان دست‌کم ۶ نفر از فرماندهان حزب‌الله را به شهادت رساند.

سلاح‌های جدید حزب الله
در همین حال، رسانه‌های لبنانی اعلام کرده‌اند حزب‌الله برای نخستین‌بار از سال ۲۰۰۶، موشک‌های فجر۵ را به سمت سرزمین‌های اشغالی پرتاب کرده است. بر اساس اذعان رسانه‌های اسرائیلی، حزب‌الله برد موشک‌های شلیک‌شده‌ خود را به میزان قابل‌توجهی افزایش داده است.
حزب‌الله لبنان پس از این حمله در بیانیه‌ای اعلام کرد: بامداد روز یکشنبه پایگاه هوایی و فرودگاه رامات دیوید اسرائیل را برای دومین بار با موشک‌های «فادی ۱» و «فادی ۲» بمباران کردیم.
این پایگاه از اصلی‌ترین پایگاه‌های هوایی ارتش اشغالگر محسوب می‌شود که گردان هوایی۱۰۱ مجهز به جنگنده‌های اف۱۶سی، گردان هوایی۱۰۵ مجهز به جنگنده‌های اف۱۶دی، گردان هوایی ۱۰۹، دو گردان هوایی پهپادی و یک پایگاه بالگردی در آن مستقر است.
تقریباً دو ماه پیش (سوم مرداد) حزب‌الله لبنان به‌وسیله پهپاد هدهد بر فراز پایگاه «رامات دیوید» بزرگ‌ترین پایگاه هوایی رژیم اسرائیل پرواز و تصاویر باکیفیتی از محل استقرار جنگنده‌ها و تجهیزات این پایگاه ثبت کرده بود.
در آن برهه، روزنامه یدیعوت آحارانوت نوشته بود: ««ویدئو هشت دقیقه‌ای حزب‌الله میزان ضعف ما را فاش کرد، این مایه ننگ است؛ ویدئو جدید حزب‌الله نگران‌کننده است، چون مراکز بسیار حساس اسرائیل در آن به‌وضوح دیده می‌شود؛ آن‌ها بر فراز رامات دیوید بدون هیچ مانعی پرواز کرده و هرچه خواستند ثبت کردند، بدون اینکه کسی مزاحمشان شود». 
حزب‌الله لبنان با کمک تصاویر شناسایی پهپاد هدهد، این پایگاه را مورد هدف ده‌ها موشک قرار داد.
همزمان با مشخص شدن نتایج اولیه این عملیات، یکی از فعالان فضای مجازی درباره اهمیت آن نوشت: عملیات‌های دیشب مقاومت لبنان، نشانه‌ای بر ورود حزب‌الله به سطح جدیدی از جنگ است. در حوزه ابزار جنگ، می‌توان نشانه آن را ورود تسلیحات جدید مانند فجر۵ و یک نوع موشک کروز خاص در نظر گرفت.
امروز تا دایره ۵۰کیلومتری مرزهای لبنان ذیل شعاع پروژه ناامن‌سازی حزب‌الله قرار گرفته است.ارتقای کمی و کیفی «سطح جنگ» در جبهه شمال تحت عنوان راهبرد کلی حزب‌الله در راستای جنایت علیه غزه است، پاسخی در برابر ترورهای هفته گذشته نیست. برای آن امر، یک پرونده مجزا شکل گرفته است. یکی از ویژگی‌های ساحت جدید کنش‌گری حزب‌الله، بازیگری «منقطع اما در بستری متصل» است.

میدان راترک نخواهیم کرد مگر با پیروزی
پس از این حمله و روز گذشته شیخ نعیم قاسم معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان طی سخنانی ابعاد این عملیات را رسانه‌ای کرد. او در این زمینه گفت: «نحوه پاسخ‌گویی به تجاوزات را تعیین نمی‌کنیم اما اعلام می‌کنیم وارد فاز جدیدی  در میدان شده‌ایم و حساب برای پاسخ‌گویی همیشه باز است. میدان را ترک نخواهیم کرد مگر با پیروزی.»
نکته دیگر اینکه، موشکباران رامات دیوید، یک هفته پس از دیدار «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم اشغالگر از این پایگاه صورت گرفته است. خبرنگار رادیو ارتش اسرائیل در این باره در صفحه شخصی خود در ایکس نوشت: «گالانت (وزیر جنگ) چهارشنبه گذشته به پایگاه رامات دیوید رفت، در آنجا عکس گرفت و شروع مرحله جدیدی در جنگ را اعلام کرد. به‌نظر می‌رسد حزب‌الله با این ضربه درصدد انتقال پیام بود».
شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی نیز حمله موشکی به پایگاه و فرودگاه نظامی رامات‌دیوید در شمال اراضی اشغالی را تأیید و اعلام کرد: نتانیاهو می‌خواست ساکنان شمال را به خانه‌هایشان بازگرداند، اکنون باید به فکر بازگرداندن ساکنان حیفا [که فاصله بیشتری از شمال دارد و تاکنون امن بود] باشد.

خبرنگار: نیک پندار

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.